In de zomer van 2022 introduceerde Duitsland de Deutschlandkarte. Tijdens deze eerste zomer kon je voor slechts negen euro met al het regiovervoer, dus de metro, de tram, de U-Bahn en de S-Bahn rijden voor de periode van een kalendermaand.
Een kaartje van slechts negen euro bleek te veel van het goede. De prijs is daarom omhoog gebracht naar negenenveertig euro. Nog steeds is dit voor een maand vervoer spotgoedkoop.
≡ Mini-interrail
De twee vrienden die ik ontmoet heb in Duitsland waren allebei op reis met een Deutschlandkarte. Deze is te halen op de website van de Deutsche Bahn.
Als je voor een ticket naar de website gaat, vraagt Deutsche Bahn of je een abonnement wilt afsluiten. Dit is normaal en hier moet je ‘ja’ op zeggen, zolang je maar niet vergeet dit abonnement op te zeggen voor de tiende van de volgende kalendermaand. Anders wordt er nog een keer negenenveertig euro afgeschreven. Bovendien is het aan te raden om het ticket te kopen aan het begin van de maand, omdat deze na een kalendermaand afloopt. Dat betekent dat een ticket dat gekocht is op vijfentwintig augustus even goed afgelopen is op één september als een ticket dat je op drie augustus gekocht hebt.
≡ Beperkingen
Tegenwoordig is het een actie die in Duitsland het hele jaar door geldt, in plaats van alleen in de zomer. Men kan dus altijd een Deutschlandkarte aanschaffen en gebruiken.
Met een Deutschlandkarte kan men niet met de IC’s (de intercity’s), of met de ICE’s (de internationale treinen). Ze gelden enkel voor het regiovervoer, dus de sprinters en de S-Bahn. Dit gaat over het algemeen minder snel en zodoende kan je minder afstand afleggen in een dag dan je met een direct ticket of een interrailpas zou kunnen. Veel van het regiovervoer, behalve de metro en de bus, is al inbegrepen in een interrailpas.
≡ Pünktlich
Mijn ervaring deze vakantie is dat het regiovervoer in Duitsland vaker op tijd rijdt dan de intercity’s en internationale treinen. Geen enkele van mijn regiotreinen is te laat geweest. Daar komt bij dat het prima comfortabele treinen zijn, waar reizen met veel bepakking geen probleem is (je moet er niet in willen verhuizen, maar ik ga ervan uit dat je daarvoor niet op een reisblog bent).
≡ Leipzig
De reis van Berlijn naar Leipzig duurde met het regiovervoer iets meer dan vier uur. Mijn vriend en ik hadden wat films gedownload en onderweg gekeken.
Een voordeel is ook dat de S-Bahn je dichter bij je hostel in de stad kan afzetten. In ons geval, precies voor de deur (van het Five Elements Hostel).
Leipzig is een mooie Duitse stad. Volgens een vriendin van me zijn er twee soorten Duitse steden: Cement Chic en Karel de Grote. Leipzig valt in de categorie Karel de Grote.
Wij hadden niet bizar veel tijd, dus we zijn alleen binnen geweest in het stadsmuseum. Dat zit in het stadhuis. We waren er op dinsdag, wat een goede dag is, want dan is er gratis entree. Hier bewaren ze veel speciale voorwerpen uit de stad.
Helaas hadden we maar een namiddag en een ochtend de tijd, dus we hebben niet heel veel andere dingen gedaan. We zijn wat gaan drinken in een cafétje en hebben de herbouwde kerk aan de Augustusplatz bekeken (een hoek van de stad waar het meer Cement Chic wordt).
De volgende dag zijn we alweer doorgereden, naar het plaatsje Kassel.
Roos van der Velden (2003) is student film- en literatuurwetenschappen, part time serveerster en (nu nog) hobbyschrijver. Onder andere heeft zij al korte verhalen en commerciële teksten in zowel Engels en Nederlands gepubliceerd. Op Ik Wil Reizen schrijft zij over de metaforische en de echte hoogte- en dieptepunten van op reis zijn, een van haar favoriete bezigheden. Oh, ja, en dan moet ze bovenop alles ook nog ademhalen.